We hadden een droom… en een beetje afgekeken. In Amsterdam, Parijs, New York popten ze uit de grond, de zogenaamde flagship stores. Merken zoals Nike maar ook de Hema hadden ze. Dat wilden wij ook, een heuse A.A.S. Flagship Store.

Geschreven door Nicole Spenkelink, directeur bij A.A.S. Schadeherstel
Wij vonden een locatie in Den Haag, een voormalig schadebedrijf dat al een tijdje leeg stond. We zagen het helemaal voor ons, hier gingen we alle marketingconcepten testen die we daarna zouden doorvoeren in de hele coöperatie. We zouden er evenementen gaan organiseren en nieuwe technische snufjes uitproberen.
Onze ondernemers gaven groen licht: we mochten investeren in het “schadebedrijf van de toekomst” . En daar gingen we! De oude 70-ties meuk eruit, hip en trending moest het worden en de receptie moest een thuisgevoel krijgen. Koffiehoek. Fotolijstjes. Hoekbank met gezellige kussentjes en magazines. En, net zoals in een restaurant, volledig transparant zicht op de werkplaats.
Er volgde een grand opening met campagne en een paar maanden later onze A.A.S. Ronde Tafel, die we jaarlijks met onze opdrachtgevers houden. Ipv uitdeuken, voorbewerken, demonteren en spuiten werd de hele werkvloer omgebouwd tot een soort van mancave met comfortabele leren Engelse Chesterfield bankstellen. We gingen er helemaal voor.
Het eerste probleempje was het stilleggen van het schadebedrijf voor een paar dagen. Dat kostte meer geld dan het ombouwen van de hele hut. En het uitgebreid testen van concepten, dat bleek natuurlijk heel tegenstrijdig tov een positief rendement halen.
En dat was niet de enige uitdaging. We ontdekten al snel dat wij, als coöperatie, veel te dicht op het operationele proces kwamen te zitten. Een overvolle werkplaats is niet gebaat bij een paar pottenkijkers die overal iets van vinden. Het werd er niet gezelliger op, daar in Den Haag.
Na twee jaar stopten we met het project. Onze ambitieuze Flagship Store is nu een heel succesvolle A.A.S.-onderneming, binnen de Herder autoschade groep. Ze bedient onze klanten in Den Haag en omstreken met verve.
We hadden dit avontuur nooit zo bekeken als we niet een tijdje geleden een masterclass bij Nijenrode hadden gevolgd met als onderwerp Briljante Mislukkingen. De docent vroeg iedereen “wat was jullie briljante mislukking”? Hij leerde ons dat je als bedrijf iedere mislukking moet koesteren en omarmen. Dit zijn juist de dingen waar je van leert.
We hebben het lef gehad om te falen en daar zijn we trots op.
Wat was jouw briljante mislukking?